söndag 15 november 2009

Undantagsfall i misären

Jag har tröttnat på alla dåliga nyheter.

Det enda man läser om i medierna idag är den ena olycksaliga människan efter den andra. När journalisterna lyfter blicken till ett större perspektiv är det antingen hemliga sjukdomar som lurar (du kan vara drabbad!) eller en fullfjädrad domedag som står och smyger runt hörnet.

I kommentarsfälten till artiklarna spyr anonyma besökare ohämmat galla över allt och alla (utan att ens korrekturläsa gallan först!), och i bloggarna är det inte mycket bättre. De flesta bloggar om saker som upprör författarna, och lyfter fram det på ett helt onyanserat sätt.

Det får mig att känna mig omgiven av misär. Helt i onödan.

Med den här bloggen vill jag försöka återställa balansen mellan bra och dåliga nyheter, och hitta undantagsfallen av trevlig läsning i denna flodvåg av elände som sköljer över mig. Jag vill lyfta fram det bästa från vetenskap och konst, från djur och människor, från mig och dig.

Vi får se om jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar